
Sähköinen arkistointi on noussut keskeiseksi osaksi pk-yritysten tiedonhallintaa, erityisesti muuttuvan lainsäädännön ja digitalisaation myötä. Yritysten on tärkeää ymmärtää, mitä asiakirjoja tulee säilyttää, kuinka kauan ja millä tavoin – sekä lain että liiketoiminnan tarpeiden näkökulmasta.
Monissa organisaatioissa arkistointi koetaan haasteelliseksi: säilytetään liikaa tai liian vähän, eikä selkeitä ohjeita ole. Koulutus tarjoaa käytännönläheistä tietoa ja työkaluja arkistointisuunnitelman laatimiseen, joka helpottaa asiakirjojen hallintaa ja käyttöä.
Koulutus on suunnattu erityisesti HR-, talous- ja palkanlaskennan ammattilaisille, mutta se hyödyttää myös muita asiakirjahallinnosta vastaavia. Koulutuksessa käsitellään muun muassa, miten eri järjestelmissä oleva tieto – kuten myynnin ja markkinoinnin data – tulisi arkistoida ja säilyttää oikein.
Koulutuksessa käydään läpi mm.
- Arkistoinnin perusteet sähköisenä aikana
- Ohjaava lainsäädäntö
- Arkistonhallinnan järjestelmät ja teknologiat
- Yksityinen sektorin arkistonhallinta
- Kyberaika ja tietoturvallisuus
- Tehtävien käsittelyvaiheet ja asiakirjahallinto
- Sähköisen arkistoinnin tiedonohjaus, kriteerit ja vaatimukset
- Yleisimmät virheet ja miten ne vältetään?
- Säilytysaika ja -pituudet, mistä löytyy vastaukset?
Kouluttajana on Jarkko Koivuniemi Mediabot Oy:stä. Jarkko on tiedostonhallinnan (ml arkistoinnin) rautainen ammattilainen. Hän toimii sparraajana ja ammattipuhujana vaativissa aiheissa, kuten tekoäly, yritysarkkitehtuuri, tiedonhallinta, arkistointi, tietosuoja ja kyberturvallisuus. Hänellä on vankka kokemus liiketoiminnan kehittämisestä ja yli 25 vuoden työkokemus teknologian ja tiedon parissa on vahvistanut hänen haluaan kehittää organisaatioiden järjestelmien, prosessien ja tiedon ymmärtämistä eri toimialoilla. Hän pyrkii myös selventämään näkemystä siitä, mitä lainsäädäntö käytännössä tarkoittaa eri toimialoille.
”Minua motivoi erityisesti se, kun esimerkkien avulla voidaan selittää monimutkaisia ja abstrakteja asioita kuulijoille.”
Toteutusajankohta ja -paikka
ti 9.12.2025 klo 9-12
Koulutus toteutetaan verkossa Microsoft Teamsin välityksellä ja ilmoittautuneille lähetetään osallistumislinkki ja ennakkopohdintatehtävä ilmoittautumisajan päätyttyä.
Tutustu koulutuksen sisältöön tarkemmin DigiHubin sivuille ja ilmoittaudu mukaan 30.11.2025 menessä: Digitaalisen aineiston arkistointi pk-yrityksessä -koulutus.
Webinaari ovat kaikille avoin ja maksuton, tervetuloa mukaan!
Lisätietoja: Elina Silvennoinen, DigiHub-hanke, elina.silvennoinen@savonlinna.fi
Koulutuksen järjestää DigiHub – kasvua verkottumisella -hanke.