New Nordic – Exploring the new Tourism possibilities
05.05.2025 – 30.04.2028

New Nordic – Exploring the new Tourism possibilities on Savonlinnan (Savonlinna Hankekehitys Oy), Mikkelin (Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy), Viron Tarton (Visit Tartu) ja Latvian Jurmalan (Visit Jurmala) sekä Visit Estonian ja Latvia Travelin yhteishanke, jolla luodaan näiden alueiden yhteinen uusi kansainvälinen New Nordic -matkailudestinaatioalue. Savonlinnan Hankekehitys Oy on hankkeen päätoteuttaja.
Hyödyt yrityksille
- lisää pk-yritysten kansainvälistä näkyvyyttä
- tuo uusia asiakkaita EU:n ulkopuolelta (USA:sta, Isosta Britanniasta ja Japanista)
- lisää yritysten matkailutuloja
- luo uusia verkostoitumis- ja yhteistyömahdollisuuksia paikallisesti, hankekumppaneiden kesken ja globaalisti
- mahdollistaa uusien matkailutuotteiden ja -palveluiden pilotoinnin
Tavoitteet
Hankkeen taustalla on hankkeeseen osallistuvien Itämeren itäisten alueiden matkailutulojen merkittävä väheneminen kansainvälisten matkailijoiden määrän vähennyttyä covid- 19 pandemian myötä samoin kuin venäläisten matkailijoiden loputtua alueella Venäjän Ukrainan hyökkäyssodan takia.
Hankkeen päätavoitteena on luoda hankkeessa mukana oleville yhteinen matkailualue, joka tähtää vahvasti matkailijoiden saamiseen EU:n ulkopuolelta. Hankkeessa kartoitetaan USA:n, Ison Britannian ja Japanin markkina- ja asiakassegmentit, tavoitteena saada asiakkaiksi kansainvälisiä high-end -asiakkaita.
New Nordic -konsepti ja brändi tähtää erottautumaan perinteisestä Skandinaviaan suuntautuvasta matkailusta yhdistämällä pohjoisen baltialaiseen ja näin tarjoamalla uusia eksoottisia kohteita ja matkailuelämyksiä.
Hankkeessa kehitetään ja luodaan uusia kohdekohtaisia matkailutuotteita ja -palveluita sekä New Nordic -alueen sisäisiä kiertomatkoja. Hanke lisää matkanjärjestäjien yhteistyötä ja verkostoitumista.
Hanke edistää uusien logististen lentoreittien käyttöönottoa Helsingin, Riian ja hankekohteiden välillä.
Hankkeessa luotavat yhteiset matkailutuotteet ja yhteiset markkinointitoimenpiteet tulevat merkittävästi lisäämään Itämeren itäisen alueen näkyvyyttä hankkeen kohdemaissa sekä kasvattamaan alueen matkailutuloa ja kilpailukykyä.
Toimenpiteet
Yhdessä hankealueen yritysten kanssa kehitetään matkailutuotteita ja -palveluita kansainvälisille matkailijoille mahdollistaen uusia tuotteita ja niiden pilotointia. Samalla alueiden yritykset verkostoituvat keskenään jokaisen hankekumppanin omalla alueella sekä alueiden rajat ylittäen.
Alueen matkailua kehitetään yhdessä laiva-, bussi-, juna- ja lentoyhtiöiden kanssa vahvistaen kestävän kehityksen matkailua Itämeren alueella.
Järjestetään erilaisia työpajoja sekä matkanjärjestäjille verkkokoulutusta, missä heille tulee tutuksi New Nordic alueen konsepti.
Luodaan yhteinen New Nordic brändi ja markkinointituotteet ja tuodaan niitä esille mm. tutustumismatkoilla ja mediavierailuilla. Osallistutaan yhdessä messuille, myyntipäiville ja erilaisiin yhteiskampanjoihin kansainvälisillä messuilla. Tehdään yhteistyötä influenssereiden kanssa, ollaan esillä matkailumediassa, blogeissa, vlogeissa ja televisiossa.
Rahoitus
Ryhmähankkeen kokonaisbudjetti on 2.805.366,24 €. Savonlinnan Hankekehityksen budjetti on 599 638,80 €, josta EU-tuen eli Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) osuus on 479 711,04 €.
Ajankohtaista
Ota yhteyttä

Satu Karvinen
projektipäällikkö
Savonlinnan Hankekehitys Oy
NEW NORDIC Central Baltic Programme
+358 50 473 2077
satu.karvinen@savonlinna.fi