Savonlinnan kaupungin strategiassa vuosille 2022-2025 kaupungin kriittisiksi menestystekijöiksi on valittu muun muassa kaupunkibrändin ja viestinnän kehittäminen asukas- ja yrityshankinnan ja monipaikkaisuuden edistämiseksi, lasten ja lapsiperheiden määrän kasvu sekä opiskelijoiden veto- ja pitovoiman parantaminen. Tavoitteiden saavuttamiseksi on toteutettava suunniteltua kaupunkimarkkinointia ympäri vuoden.
Asukasmarkkinoinnin tarkoituksena on saada nostettua esiin Savonlinnan seudun positiivisia puolia. Yhtä lailla markkinoinnin tarkoitus on muuttajien myötä turvata asukas- ja yrityshankinnan kautta osaavan työvoiman saatavuus alueemme yrityksille. Toisaalta Savonlinnassa on myös paljon sellaista nähtävää ja koettavaa tai esimerkiksi yritystoimintaa, josta paikallisetkaan eivät välttämättä tiedä.
Savonlinnan elinkeinopalvelut on saanut yrityksiltä toiveen, että yritykset haluaisivat olla paremmin mukana työstämässä kaupungin veto- ja pitovoiman sekä asukasmarkkinoinnin sisältöjä. Elinkeinopalvelut kutsuu yritykset työstämään työpajojen kautta tulevien markkinointikampanjoiden sisältöjä.
Mukaan ilmoittautuneiden yritysten kesken on tarkoitus valmistella kevään 2023 aikana, maalis-toukokuussa yhteinen suunnitelma sisällöistä. Tapaamisia tullaan järjestämään noin 2-3 kappaletta ilmoittautuneiden kesken. Yhdessä tuotettuja materiaaleja on tarkoitus hyödyntää Savonlinnan kaupungin asukasmarkkinoinnissa.